Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vemte si půjčku na silnice

4. 02. 2011 20:10:00
Letošní zima je krutá a nemilosrdná ke stavu českých vozovek. Jeden výtluk střídá jiný i v úsecích, které byly ještě před půl rokem v dobrém stavu. Finance, které stát vynakládá na opravy silnic, však nestačí téměř ani na to nejnutnější.
Český výrobek SILKOT 70–80 určený na opravu výtlukůČeský výrobek SILKOT 70–80 určený na opravu výtluků

Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.

Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.
"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.
Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.
V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom.
[převzato ze článku na iDnes.cz]
Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.
U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?
Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách...
Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.

Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.

Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.

"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.

Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.

V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom. [převzato z iDnes.cz]

Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.

U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?

Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách... Je to lepší i šetrnější způsob, než za pár let ty samé silnice opravovat místo za 40 za 60 miliard a muset kvůli tomu zvýšit daňové zatížení.

Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.

Autor: Lukáš Vojtěch | pátek 4.2.2011 20:10 | karma článku: 6.08 | přečteno: 877x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Jakub Smejkal

Elektrifikace 2.0 před námi? Elektromobily přijíždějí...

Z komínů v Podkrušnohoří se stále ještě kouří, jaderné elektrárny ale dožívají, na polích už dávno nepěstujeme jídlo ale jen plodiny na podpal anebo tam rovnou stavíme solární panely. Má smysl obnovovat elektrizační soustavu?

29.6.2017 v 7:45 | Karma článku: 13.57 | Přečteno: 184 | Diskuse

Karel Trčálek

Otevřený dopis paní ekonomce Šichtařové

Říká se tomu kečupový efekt. Tak dlouho třepete sklenicí od kečupu, pořád se nic neděje, až se vám najednou její celý obsah vyvalí do ciferníku

28.6.2017 v 17:22 | Karma článku: 24.23 | Přečteno: 2336 | Diskuse

Jan Řeháček

Tři oříšky pro bankéře

Tři malé úvahy o fungování finančního systému. O vyrovnaném státním rozpočtu, o mechanice tištění peněz a o decentralizaci bankovnictví. (použité ingredience: písmenka, čísla, mezery, interpunkce, linky)

28.6.2017 v 9:09 | Karma článku: 19.25 | Přečteno: 579 | Diskuse

Milan Urban

Sedm miliard. Zase montovna?

Jedním z mýtů o české ekonomice je tvrzení, že je to tady samá montovna a logistický sklad, z čehož má země velké nic a lidé hodně málo. Ano, lidé mají málo – všichni víme, jak je to s platy v České republice.

28.6.2017 v 7:51 | Karma článku: 13.63 | Přečteno: 1251 | Diskuse

Tomáš Flaška

Pan předseda Senátu si nedá pokoj

Poté co navrhl zvednout živnostníkům odvody na tak likvidační úroveň, že by je donutil se nechat zaměstnat v zahraničních montovnách, přišel minulý týden s další geniální myšlenkou.

27.6.2017 v 10:59 | Karma článku: 42.02 | Přečteno: 2250 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1592
Před EURO 2004 začal publikovat články na internetových serverech CyberSlavia.com a FotbaloveNoviny.com, které se později přejmenovaly na Polocas.com. Od jara 2005 se věnoval pouze CyberSlavii, na které se stal šéfredaktorem. V dubnu 2006 založil vlastní internetové stránky SuperFotbal.com, ale již v listopadu téhož roku odešel na konkurenční FotbalPortal.cz, kde se stal i šéfredaktorem sekce Gambrinus liga a během krátké doby napsal stovky článků. Od listopadu 2007 do února 2009 redaktor vFotbalu.cz. V současné době student právnické fakulty UK.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.