Vemte si půjčku na silnice

Letošní zima je krutá a nemilosrdná ke stavu českých vozovek. Jeden výtluk střídá jiný i v úsecích, které byly ještě před půl rokem v dobrém stavu. Finance, které stát vynakládá na opravy silnic, však nestačí téměř ani na to nejnutnější.

Český výrobek SILKOT 70–80 určený na opravu výtluků

Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.


Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.
"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.
Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.
V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom.
[převzato ze článku na iDnes.cz]
Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.
U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?
Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách...
Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.

Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.

Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.

"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.

Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.

V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom. [převzato z iDnes.cz]

Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.

U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?

Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách... Je to lepší i šetrnější způsob, než za pár let ty samé silnice opravovat místo za 40 za 60 miliard a muset kvůli tomu zvýšit daňové zatížení.

Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.

Autor: Luke Vojtěch | pátek 4.2.2011 20:10 | karma článku: 7,04 | přečteno: 882x