Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vemte si půjčku na silnice

4. 02. 2011 20:10:00
Letošní zima je krutá a nemilosrdná ke stavu českých vozovek. Jeden výtluk střídá jiný i v úsecích, které byly ještě před půl rokem v dobrém stavu. Finance, které stát vynakládá na opravy silnic, však nestačí téměř ani na to nejnutnější.
Český výrobek SILKOT 70–80 určený na opravu výtlukůČeský výrobek SILKOT 70–80 určený na opravu výtluků

Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.

Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.
"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.
Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.
V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom.
[převzato ze článku na iDnes.cz]
Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.
U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?
Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách...
Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.

Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.

Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.

"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.

Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.

V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom. [převzato z iDnes.cz]

Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.

U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?

Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách... Je to lepší i šetrnější způsob, než za pár let ty samé silnice opravovat místo za 40 za 60 miliard a muset kvůli tomu zvýšit daňové zatížení.

Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.

Autor: Lukáš Vojtěch | pátek 4.2.2011 20:10 | karma článku: 6.08 | přečteno: 878x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Ferenc

Ať žije svoboda, zničené prostředí a šmírování lidí

Praha 1 hodlá podle iDNES.cz přesvědčit magistrát a zákonodárce, že je nutné regulovat sdílené bydlení. Lidé si totiž stěžují na hlučné turisty, kteří se vracejí do bytů pozdě v noci až nad ránem.

24.10.2017 v 3:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Pavel Vítek

Proč je třeba vypálit Prahu, abychom snížili nezaměstnanost – Bohatství podle F. Bastiata

Dnešní svět je plný nepravostí. Všude se to jen hemží hříšnými službami jako Uber, které jsou dílem samotného Satana! Nové vynálezy nás připravují o práci a volný trh snižuje její hodnotu.

23.10.2017 v 15:59 | Karma článku: 9.91 | Přečteno: 422 | Diskuse

Adam Mikulášek

Nedostatek másla zasáhl i Francii, o bruselské vině však ani slůvko

Zatímco u nás se nadává na zdražení másla, v bohaté Francii mají problém s jeho nedostatkem. Jen další důkaz, že dotační eurosocializmus má podobné slabiny jako ten náš minulý, jen máslo místo toaleťáku...

23.10.2017 v 8:47 | Karma článku: 26.43 | Přečteno: 590 | Diskuse

Adam Mikulášek

Těžba lithia je prý ztrátová. No tak investujme do fabrik na jeho zpracování!

Již léta se mluví o potřebě, aby se tu vyrábělo zboží s vysokou přidanou hodnotou. V případě lithia to znamená místo vývozu „syrového“ lithia tu vybudovat podniky na jeho zpracování, tj. především výroba baterií.

21.10.2017 v 10:37 | Karma článku: 20.22 | Přečteno: 438 | Diskuse

Luboš Smrčka

Regulovat máslo? Jen to ne!

Předvolební čas přináší podivuhodné nápady. Jedním z nich je cosi, co bychom mohli nazvat „diskusí“ o regulaci ceny másla. Rozumím, že se nikomu nechce platit 65 korun za čtvrt kila, ale cenová regulace by byla krok do pekla.

20.10.2017 v 9:23 | Karma článku: 21.31 | Přečteno: 1171 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1602
Před EURO 2004 začal publikovat články na internetových serverech CyberSlavia.com a FotbaloveNoviny.com, které se později přejmenovaly na Polocas.com. Od jara 2005 se věnoval pouze CyberSlavii, na které se stal šéfredaktorem. V dubnu 2006 založil vlastní internetové stránky SuperFotbal.com, ale již v listopadu téhož roku odešel na konkurenční FotbalPortal.cz, kde se stal i šéfredaktorem sekce Gambrinus liga a během krátké doby napsal stovky článků. Od listopadu 2007 do února 2009 redaktor vFotbalu.cz. V současné době student právnické fakulty UK.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.