Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fischer nebyl nezvolen proto, že je želé, ale z jiných důvodů...

14. 01. 2013 8:00:00
Dlouho byl největším favoritem prezidentských voleb, načež se ve volbách nedostal ani do druhého kola. Řeč bude o Janu Fischerovi a o tom, proč tomu tak podle mého je.

Někdo se domnívá, že Fischerovi ublížila jeho tzv.apolitičnost či nevyhraněnost. Či jeho dřívější členství v KSČ.

Někdo se také domnívá, že Češi (a Moravané a Slezané) ukázali, že nechtějí žádného "nevýrazného, úřednického politika bez tváře a bez názoru".

Podle mého názoru to ovšem není tak jednoduché a voliči tak zcela to, že nechtějí "želé" nedokázali. Proč tedy dle předvolebních průzkumů dlouhodobě největší favorit voleb neuspěl?

a) Fischer totálně propadl v duelech se Zemanem
Výsledek voleb značně podle mého názoru ovlivnily volební duely s Milošem Zemanem. Především proto, že Miloš Zeman je v politických duelech dosti výrazný a svojí rétorikou hraničící (a někdy i výrazně překračující) aroganci dostává politického protivníka do nesnází. Pár dní před volbami jít s Milošem Zemanem do duelu během pár dní by bylo smrtící i pro další kandidáty a Fischerovi to značně ublížilo.

b) Fischerovi voliči neuvěřili jeho gesta, jeho vystupování, bylo až příliš cítit, jak je to umělé
Ladislav Špaček na Fischerovi značně zapracoval. Fischer vystupoval přesně tak, jak by moderní politik vystupovat měl. Dynamicky. Rázně. Rozhodně. Toto alespoň značila jeho gesta. Ovšem jeho pohyb těla při chůzi a jeho mimika tak dokonalá nebyla. Stejně tak se někdy odchyloval obsah toho, co říká, od toho, co gestikuluje. Proto bylo vidět, že je jeho vystupování umělé, a lidé mu ho neuvěřili.

c) Fischerův tým nasadil kampaň příliš brzy
Fischerův tým zahájil kampaň jako první ze všech. I proto v jejím závěru došla témata. A potencionální voliči byli příliš dlouhou předvolební kampaní vyčerpaní.

d) Fischerovi ublížilo to, že média pasovala pořád druhé kolo na Zeman-Fischer, popřípadě Fischer-Zeman
Média dlouho pasovala na jasné duelanty ve druhém kole Zemana a Fischera, otázkou bylo pouze v jakém pořadí z prvního kola postoupí. Někteří lidé se odmítli podřídit tomuto diktátu médií a vyburcovali společnost k tomu, aby do druhého kola postoupil někdo jiný.

e) ODS nasadila dosti slabého kandidáta, takže její voliči volili i jiné kandidáty než kandidáta ODS
Poté co nejsilnější vládní strana nominovala do prezidentských voleb senátora Přemysla Sobotku, tak zbytek voličů ODS volil jiné kandidáty. Někteří z nich volili Fischera, dost z těch, kteří se k volbám dostavili, ovšem volilo Schwarzenberga.

f) Fischera poškodilo jeho angažmá v KSČ
Herec Hanák vyzval v natočném videospotu k tomu, aby Jan Fischer stáhl svoji kandidaturu kvůli své komunistické minulosti. Proti předlistopadové angažovanosti tohoto kandidáta vyjadřovali svoje znelíbení i další lidé. I to nakonec částečně rozhodlo.

g) dvojí metr ke kandidátům ohledně financování kampaně
Na druhou stranu, kandidát na prezidenta postupujícího z prvního místa do druhého kola Miloš Zeman tvrdí, že poslal na podzim promodopis do všech domácností v republice, tedy cca 4 milionu dopisů. Výdaje za celou kampaň uvádí na 7 milionů. I jestliře náklady na tisk a distribuci jednoho dopisu do jedné domácnosti vyšly na 1 kč (což je opravdu naprosté minimum, pod které prostě jít rozhodně nejde), tak jen za dopisy utratil více než polovinu oficiálně přiznaných nákladů. Do Fischera kvůli poskytnutým slevám na billboardy šili všichni, u Zemana to byl ve výrazné míře při poslední superdebatě jen protikandidát Jiří Dienstbier, a to ještě pouze obecně.

Takže tvrzení, že Češi (a Moravané a Slezané) ukázali, že nechtějí žádného "nevýrazného, úřednického politika bez tváře a bez názoru" je podle mého názoru liché a při příští příležitosti jsou voliči naopak schopni toto potvrdit a zvolit si jiné "želé" bez názoru. Jen nesmí udělat chyby, jaké udělal Jan Fischer.

Autor: Lukáš Vojtěch | pondělí 14.1.2013 8:00 | karma článku: 13.71 | přečteno: 1609x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Martin Bělík

Pohled na volby očima marketéra

Nechci hodnotit programy stran ani jejich kvalitu a kandidáty. Chci se jen trochu zamyslet, proč byli úspěšní a proč ne. A také bych přidal zamyšlení pro mladé o sociálních sítích.

24.10.2017 v 0:05 | Karma článku: 6.49 | Přečteno: 95 |

Otto Černý

Kdepak přistěhovalci, národe švédský, vy sami.

Švédskem otřásá skandál. Úspěšný a oblíbený programový ředitel švédského kanálu TV 4 byl svými kolegyněmi nařčený ze sexismu, rasismu, homofobie a sexuálních obtěžování.

23.10.2017 v 21:17 | Karma článku: 36.50 | Přečteno: 1545 | Diskuse

Iva Kabosch

Chci premiéra s koulema aneb ne machiavellismu v praxi!

Otevřený dopis Andreji Babišovi v jeho médiu. Chcete mluvit s občany, tak tady mě máte. Čtěte, reflektujte, diskutujte, reagujte. A hlavně: buďte chlap, nefňukejte a makejte!

23.10.2017 v 21:13 | Karma článku: 22.53 | Přečteno: 853 | Diskuse

Jan Dvořák

Časy se překotně mění. Švejk narazil zpochybněním IQ třetiny voličů

Ano, nastal čas klást si vyšší cíle. A hlavně, už nešvejkovat, a makat. Když nadávat na nové poměry, tak otevřeně, bez dvojsmyslů, aby bylo jasné, jak to myslíte, že nejste anarchistický bořič, ale konstruktivní buřič, buříček.

23.10.2017 v 18:55 | Karma článku: 16.56 | Přečteno: 737 | Diskuse

Zdenek Horner

JakoNacismus v Česku zvedá hlavu

Po volebním úspěchu SPD Tomia Okamury se dalo čekat, že u Jakonacistů dojde okamžitě k posunu dojmu o legalitě propagace fašismu. Pokud laskavého čtenáře zaráží slůvko Jako před slovem Nacismus, vysvětlení je uvnitř.

23.10.2017 v 18:42 | Karma článku: 9.96 | Přečteno: 797 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1602
Před EURO 2004 začal publikovat články na internetových serverech CyberSlavia.com a FotbaloveNoviny.com, které se později přejmenovaly na Polocas.com. Od jara 2005 se věnoval pouze CyberSlavii, na které se stal šéfredaktorem. V dubnu 2006 založil vlastní internetové stránky SuperFotbal.com, ale již v listopadu téhož roku odešel na konkurenční FotbalPortal.cz, kde se stal i šéfredaktorem sekce Gambrinus liga a během krátké doby napsal stovky článků. Od listopadu 2007 do února 2009 redaktor vFotbalu.cz. V současné době student právnické fakulty UK.


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.