Vemte si půjčku na silnice
Český výrobek SILKOT 70–80 určený na opravu výtluků
Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.
Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.
"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.
Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.
V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom.
[převzato ze článku na iDnes.cz]
Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.
U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?
Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách...
Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.
Už letos se rozpočet na rekonstrukce navýšil na čtyři miliardy korun ročně z loňských 2,8 miliardy a příští rok půjde do oprav silnic devět miliard korun. [...] "V opravách máme velký dluh, s kvalitou silnic přitom hodně souvisí i nehodovost," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Dřívější šetření na opravách se státu prodražuje, čím déle se odkládají, tím více nakonec stojí.
Podle Reného Poruby, ředitele úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic, je jen na opravy potřeba v součtu zhruba 35 miliard. Nejde totiž jen o běžné a viditelné "díry", na které řidiči nejčastěji nadávají.
"Je to částka, ke které dospějeme, když nebudeme měnit jen povrch, ale na některých místech třeba i spodní konstrukční vrstvy," vysvětlil Poruba. Velkou částku z toho navíc spotřebují i opravy mostů.
Čtyři miliardy, které stát letos na opravy silnic uvolní, podle něj stačí spíše na klasické "záplatování", maximálně vyfrézování vozovky a položení nového asfaltu. "Již v tomto roce bychom potřebovali devět miliard a tuto úroveň pak dlouhodobě držet," řekl Poruba.
V 35 miliardách navíc chybí jedna zásadní oprava: dálnice D1, na některých místech připomínající spíše tankodrom. [převzato z iDnes.cz]
Ač jsem proti braní si půjček a úvěrů na cokoliv, v momentu, kdy má půjčka smysl by se měla využít. Smysl u fyzických osob má podle mě v případě hypotéky, v případě leasingu na (rodinné) auto, pokud bude mít dostatečné využití. Přesto si mnozí berou půjčky a úvěry i na elektroniku (což chápu v případě že zničeho nic přestane fungovat lednice, pračka či televize), ale i na dovolené či na vánoční dárky.
U veřejné správy akceptuji půjčky a úvěry na rekonstrukci budov a opravu infrasktury. Proč by si tedy stát nemohl nyní půjčit (možná během dvou let) oněch cca 40 miliard a opravit pořádně všechny silnice, včetně proklínané D1?
Pokud se stále bude pouze "záplatovat", budou náklady brzy daleko, daleko vyšší. Naopak, pokud by se nyní vše pořádně (!) opravilo, stát by do budoucna ušetřil. Splátky na úvěr by mohl splácet právě z toho, co by ročně ušetřil na opravách... Je to lepší i šetrnější způsob, než za pár let ty samé silnice opravovat místo za 40 za 60 miliard a muset kvůli tomu zvýšit daňové zatížení.
Zkrátka by nepřišly ani stavební firmy. Nyní by dostaly superzakázku, na jejíž plnění by státní úředníci museli řádně dohlížet, aby se při takovém objemu nerozkradlo více než bývá obvyklé. Později by stavební firmy místo neustálého záplatování mohly stavět nové úseky dálnic, jejichž výstavba se nyní téměř zastavila. A samozřejmě udržovat v provozuschopném stavu i "staré" silnice.
Luke Vojtěch
Dostane nás odpovědnost jednotlivců ze společenské krize?
V posledních týdnech se mluví o tom, že probíhá politická krize. Je tomu skutečně tak? Nejedná se spíše o krizi společnosti?
Luke Vojtěch
Chcete snad za prezidenta trnitý oleandr?
Zbývá necelý týden do druhého kola prezidentských voleb, ve kterém se (s pravděpodobností hraničící s jistotou) utkají Miloš Zeman s Karlem Schwarzernbergem.
Luke Vojtěch
Fischer nebyl nezvolen proto, že je želé, ale z jiných důvodů...
Dlouho byl největším favoritem prezidentských voleb, načež se ve volbách nedostal ani do druhého kola. Řeč bude o Janu Fischerovi a o tom, proč tomu tak podle mého je.
Luke Vojtěch
Včerejší superdebatu vyhrála Roithová, přesto volím knížete
Včerejší superdebatu jsem viděl kromě úvodní půlhodiny celou. A popravdě si myslím, že u mnoha voličů mohly poslední dva dny obsahující dvě superdebaty změnit jejich názor k tomu, koho volit.
Luke Vojtěch
Jardo, snad se jednou vrátíš
Po dohodě NLHPA s vedením NHL o nové kolektivní smlouvě platné příštích deset let letošní ročník NHL přeci jen začne. Českou extraligu tak opustí několik hráčů v čele s Jaromírem Jágrem, který i ve věku necelých čtyřiceti let převyšoval ostatní hráče v tuzemské soutěži a bavil diváky.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel
Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...
Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou
V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...
Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem
Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...
Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky
Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1677x
V současné době student právnické fakulty UK.